Varför klagas det på vår fina nationalsång?

Jag har läst tidningen alldeles nyss. Och JA den lyckades uppröra, precis som den säkert är ute efter. Jag tappade nästan andan när jag läste vad den skribent, Elisabet Höglund, som jag faktiskt brukar gilla i vanliga fall. Jag kände mig lite som hennes vän innan, som höll med i det jag läste henne skriva. Men nu? Vad vill hon med sin text i Aftonbladet den 4 juni. (ja, jag är efter, men det är så det funkar här nere)
Alla har rätt att tycka och tänka fritt, som jag extra tydlig kunde läsa mig till i början av tidningen då SD har blivit 3 största partiet enligt undersökningar som gjorts nyligen. Vad ska man säga? Luften är fri?! Helvete är nog ett ord jag skulle vilja använda. Men dom har säkert bra sidor dom med, i det partiet som i mina ögon mestadels är ute efter att inte ha lika mycket invandring i landet. Här kommer det roliga i det; Jag är nog faktist på den tanken. Men som vanligt så löser det inga problem.. Problemen vi har löser vi inte genom att kasta ut dom nysvenskar vi har. Så vad sägs om att lösa problemen i den sitts vi står? Jag är helt säker på att vi kan. Men det svider nog i fel människors plånböcker, kan jag tänka mig.. Så jag håller mig till uttalandet HELVETE, tills jag läst på mer i ärentet.
Tappade nästan tråden där, det där var ju bara ett exempel på den trevliga yttrandefriheten vi har här i Sverige. Jag gillar den. Men är nytt alltid bättre? Tittade på ett "How I met your mother" avsnitt där Barny med sina utomordentligt trevliga sätt att se på saker helt anpassade efter sig själv och situationen, men endå så bra minne att han alltid kan stå fast vid sina idéer sa just; "New is always better".. Men, är det så, på riktigt?
Skribenten ville i denna text att vi helt enkelt skulle skrota den gamla fina nationalsången för att den var "en hyllning tll den svenska stormaktstiden!" Men NU får du väl ge dig!!!!! Blir alla helt hjärntvättade nu för tiden? Eller är det jag som är... nej, men vad händer här egentligen?? Det är en gammal sång, skriven av Richard Dybeck, för övrigt uppväxt i mitt lilla Odensvi, på mitten av 1800-talet. 1800talet! ..är ni med så långt? Det är alltså en gammal sång som så vackert fått bli våran Svenska vackra natonalsång. Den som sjungs för lite för att den är (för?) svensk? Vi får inte längre vara stolta över att vi är svenskar, att vi har ett fint land och att vi inte har krig och hemskheter. En låt vi spelar när vi ska spela våra fotbollsmatcher och som vi sjunger på skolavslutningen på sommaren. Men den är inte längre okej att sjunga som man vill. Att vara en stols svensk betyder inte att jag inte tycker om invandrare/nysvenskar. Dom är i min värld välkomna precis som du och jag, bara man inte utnyttjar allt. Fast det gör ju Svenssons med nu mera.. Åter igen, att sjunga nationalsången är som att skrika rakt ut JAG ÄR NYNAZIST! Men... det är jag ju inte. Så vad är det för fel att sjunga på vår sång som vi sjungit så länge. Som vi är stolta och starka kan klanga ihop som en stor familj. Och då om du är nysvensk, svart, brun, blåögd, enbent, det spelar väl för fasen ingen roll. Alla är välkomna att klang in. Jätte välkomna!

Läs nu denna text:
" Du tronar på minnen från fornstora dar.
Då ärat ditt namn flög över jorden.
Jag vet att du är och du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden."

Ska vi byta ut en trogen nationalsång, som är stolt och stak för att det är med historik i den. I sången från 1800talet!!! Eller ska vi förtränga sanningen att vi faktiskt var en stormakt 1600-1700talet. Ska vi därför byta ut sången som vi alla kan för att på så vis "sudda bort" ännu ett bevis på att vi svenskar inte är så perfekta som vi hela tiden med blod och svett försöker låssas vara. Lagom perfekta Svenskar. Såå vackert.. Jag vet inte hur andra länder gjort, dom kanske har morderna superduperlåtar om hur perfekta och felfria och välkomnande dom är mot allt och alla. Men om så är fallet, varför måste vi vara likadana? Varför får man inte vara en stolt Svenska utan att bli tittad på som om man precis skrev nått nazistiskt med stor fet penna på väggen och ville alla skulle titta? Och varför en ny låt? Är nytt alltid bättre?
Hua, jag kan inte ens tänka mig diskutionerna runt en ny nationalsång. Vem ska få ärn? Varför fick den äran? Rubriken: "Såhär gick det till när ***** fick uppdraget att skriva ny nationalsång! cupen, trixen och pengarn bakom valet" Eller skulle vi ha en röstning om vem som skulle få skriva låten? En valkampange? Vi är ju en så god demokrati.. och sen en röstning om vad den ska heta, för att därefter göra en idelåda där svenska folket kan skriva sina egna texter. Och slutligen får personen som fått äran att skriva det hela allt mtrl för att av det bygga den perfekta svenska nationalsången?!
Ja, det är den bilden jag får framför mig. Men det är väl som den vanliga svenssonen, får man tråkigt så drar man igång nått saftigt att skvallra om som gör stora rubriker där man vandrar. Så tror jag även de högre befolkningen i vårt samhälle är.
Den dagen dom ska byta nationalsång i vårt perfekta lilla lagom Sverige så hoppas jag att jag inte längre vandrar på denna vackra gröna jord kantat av allt skit som vi skapar. Nu när det inte ens är okej för Olle 7 år att sjunga nationalsången på skolavslutningen, hur ser då allt ut i morgon?

Dagens ord avslutas med att åter igen fråga; Är nytt alltid bättre?
//Elinen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0