"Vi får ju fan inte skjuta på varandra!"

Skillnaden på det svenska och det afghanska tänket..

Det har vart en händelserik dag i denna lilla förrådarens del. Har rullar ute på vichan en sväng. Välåkt och jag har vart på den förr, men endå var det lite kul att ge sig ut på en sväng i den riktiga världen. Om man nu kan säga att den sträckan är en riktig afghansk värld.. Tror inte det.
Har iallafall knappat radio idag. Tyvärr måste jag nog säga att min stackars signalistkapten nog skulle drömma mardrömmar om han visste hur mycket hans lilla signalissoldat har glömt sen den dagen hon klev ut från LedRs murar. Tror inte jag vågar berätta för honom heller.. Hihi, stackarn. Mer då? Jag har gymmat en sväng på resort CNL och solat med på det. Sen vaknade resten av bestättningen innanför murarna och ja, det vart för mycket folk. Så jag slog läger i en av de skööönaste soffor jag provat. Ledsen T, men sånna soffor blir det med största sanolikhet i vårt boende, om du inte kommer med nått som slår dem ;) Och jag har ätit lassange och lax <3 Fatta hur mycket jag älskar just lax. Synd dom inte kunde göra en Elinmeny, den skulle skå stort. Helt säkert! Men det roligaste med hela dagen var helt klart D. Han öppnade helt  nya vidder i mitt synsätt på honom. Visst han har alltid vart klurig, aldrig speciellt pratig och ja, D som jag lärt känna honom helt enkelt. Fick en massa kramar av honom (tror någon skvallrat att jag har krambrist här nere?!) och han var jätte trevlig och tog sig tid att sitta och prata säkert 2 timmar, minst. Han bjöd med mig på vollyboll och på solning på soldäck. Fast jag är gärna så osynlig och därmed tråkig jag bara kan sådär bland nya människor. Illa, jag vet. Jobbar på det..
Men åter till pratet, han berättade mycket om vad han hitintills hade vart med om. Sättet han berättar på, saker som jag är glad att jag inte fått hör omvägar (bara för att jag är så harig) och massa kul saker. Han får vara med om allt från att vakna med sand i hela ansiktet till att faktiskt lära känna de konstiga afghanernas sätt att göra saker och ting på deras "lätta" sätt.. Jag kan nu skriva om detta, le och studera honom när han berättade just därför att han satt bredvid mig, och mådde bra. Enda problemet är att jag på sätt och vis inte vill veta daxrapportena vi får varje morgon när jag vet hur insmetad han är i dem. Och jag vill inte veta hur jag reagerar den dagen jag får beskedet att just en svensk är skadad. Men det ska såklar inte hända och jag ska inte tänka så. Just nu är fokusen på det han berättade. Och att jag konstaterade att han är en god lyssnare och en bra pratare. Och som jag av någon anledning INTE trodde, han är en stridspitt. Hahaha! Inte så illa så att han söker spänningen och fajten, men han vet varför han är där och han gör helt klart ett bra jobb. Han är en god soldat.
Och jag kommer med gladje och nyfikenhet lyssna på hans liv här nere så många gånger han vill berätta. Våra liv är så skillda så det är som att leva på gatan vs miljonär. Jag har den tryggaste, tråkigaste, lyxigaste tjänsten ni kan tänka er och han har slittjänsten som får göra allt skit och som får uppleva allt på riktigt. Jag undas honom men skulle inte byta fö 10 miljoner. Varför? För att jag hatar att springa runt i all utrustning, jag är klumpig, fumlig och fastnar i allt. Jag har svårt att se att en militär alltid gör rätt val. Särskilt en militär som setat på kontor en massa och åker ner hit och leker loss lite för att sedan åka tillbaka till sitt tråkiga liv på kontoret igen. Ser ingen trygghet i det alls.. Jag klarar heller inte av det stand-by läge som en soldat alltid står under. Jag kopplar på nått sparläge och väntar 24timmar om dygnet vilke resulterar i massa mat, dålig sömn och ingen uttröttande träning med rädsla för att det ska hända nått och jag redan vara slutkörd. Visst, det finns det "hotet" här med, men det är långt ifrån lika inpå och här känns det som ett vanligt jobb fast i värme. Jag jobbar 8-17 och jag har stränga hår, kläder och uppförande regler.
Nej, nu ska jag tänka vidare på alla dagens intryck. Den goda förrådaren ska ringa hem till T och jobba lite på sin hemsida :)

Kramar på er där ute //Elinen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0